9 Şubat 2011 Çarşamba

Mastercard e-Ticaret Günü Toplantısından Notlar


Elektronik ticaret ile ilgili etkinlikler, 2011 yılında da yoğun şekilde devam ediyor. Geçen hafta Mastercard’ın üye banka ve iş yeri yöneticileri için organize ettiği e-Ticaret Günü toplantısına katıldım.

Toplantıda öncelikle 2010 yılında Türkiye’de Masterindex adı altında GFK araştırma şirketine yaptırılan araştırmanın sonuçları paylaşıldı. Bu araştırmaya göre İnternet üzerinden alışveriş yapan kişilerin bu tercihlerinin nedenleri: %42 oranı ile fiyat avantajı, %36 ile evden çıkmadan alışveriş rahatlığı, %35 ile zaman tasarrufu ve %23 ile ürün ve fiyat karşılaştırma olanağı olarak ortaya çıkmış. Özellikle 2010 yılında özel alışveriş ve grup alışveriş sitelerinin sayılarındaki ciddi artış, beraberinde İnternet üzerinde çok fazla uygun fiyat avantajına sahip ürün ve hizmet sunulmasına yolaçtı. Kısaca talebin en önemli tetikleyicisi olan düşük fiyatlı ürünlerin, arzı arttı. Bu bilgileri, yine aynı araştırmadan alınan aşağıdaki İnternet üzerindeki alışveriş sıklığı tablosu ile birlikte değerlendirdiğimizde Türkiye’nin ne kadar büyük bir e-ticaret potansiyeli olduğunu fark edebiliyoruz. Çünkü ortalama olarak ayda sadece 1 adet alışveriş yapılıyor olması, Türkiye’de İnternet’ten alışveriş yapan kitle için alışveriş sırasında İnternet sitelerinin hala fiziksel mağazalara göre önemli bir alternatif olarak akla gelmediğini gösteriyor. Bir başka ifade ile e-ticaret hacmini kolayca birkaç kat yükseltebilecek önemli noktalardan birinin, alışveriş sıklığının artırılması olduğu ortaya çıktı.


Mastercard İstanbul ekibi, toplantıda üye iş yerlerinin sitelere SecureCode gibi uygulamaları eklemesi durumunda oluşacak avantajlardan bahsederken, aynı zamanda müşterilerin banka kartlarını (debit kartlar) alışverişlerde kullanmaları için yapılabilecek iyileştirmelerden de bahsettiler. 2009 yılı verilerine göre İngiltere’de İnternet’ten alışveriş yapan kişilerin %48’si ödemelerinde debit kart tercih ettiklerini belirtmiş. Oysa Türkiye’deki tüketiciler ezici bir çoğunlukla (%79) İnternet üzerindeki alışverişlerini kredi kartları ile yapmayı tercih ederken, araştırmada %15 oranında da kapıda peşin ödemenin tercih edildiği belirtilmiş. (Bu yüksek oranı Yemeksepeti Etkisi olarak adlandırmak yanlış olmayacaktır. Yemeksepeti’nin eşsiz iş modeli, yıllardır İnternet alışverişinin en önemli engellerinden biri olan güvenlik kaygısının ortadan kaldırılabilmesine dair önemli bir alternatif sunuyor.) Türkiye’de finansal kullanımda 47 milyon adet kredi kartı bulunmasına karşılık yaklaşık 70 milyon adetlik bir banka kartı hacminden bahsedildiği düşünülünce e-ticaret sektörü için fırsatın boyutları, daha net bir şekilde ortaya çıkıyor. Belki de bu durum yukarıda belirttiğimiz alışveriş sıklığını artırma amacı için de önemli bir destek sağlayabilir.

Mastercard toplantısından, son birkaç yıldır katıldığım diğer etkinliklerde olduğu gibi sektör adına çok umutlu ayrıldım. 2010 yılı Türkiye e-ticaret sektörü için önemli bir başarı hikayesi olsa da, İnternet’teki gerçek potansiyel bunun çok daha ötesinde!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder